Saturday, 21 April 2012

renungan bersama 


assalamualaikum....


hari ni nak kongsi bersama rakan2 tentang satu cerita ni. memang best, dan membuatkan kita berfikir sejenak.


Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya
.
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.

Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.
Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah

Kalau semua nak tahu ...

si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 
2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah...


copyright blog : http://mr-tazkirah.blogspot.com

Friday, 20 April 2012

'SEGMEN:BLOGWALKING & SAYA NAK MASUK BLOGLIST PROMOSI BLOG'


- hari ni aku nak join segment dari blog http://akmaluv90.blogspot.com . best plak bila sekali sekala join segment ni. blog ni sungguh sweet bagi akulah.

Pecinta Pink^^


Thursday, 19 April 2012

TOMYAM

hari ni nak bercerita pasal tomyam yang sedap. kalau di shah alam ni anda bolehlah ke restoran gembira seksyen 3 atau pun ke PKNS tingkat atas sekali (nama kedai tak ingatlah). di restoran gembira tomyam warna putih ada juga tomyam pok tek. sedap tau. di pkns tomyam yang biasa kita tgk tu. rasanya sangat sedap.

ni rupanya tomyam putih



tomyam poktek
kat dalam tomyam poktek ni biasanya diletakkan ikan, ketam, udang, ayam or kepah


                                  tom yam ni pekatkan. ni lah yang biasa kita tgk di kedai2 makan.

bila tgk tomyam ni terasa sedaplah plakkan. apa kata kiter tengok resepinya plak.

TOMYAM PUTIH

BAHAN A:

10 ekor sotong
20 ekor udang
1 cawan isi ayam
1 peket cendawan
1 batang leek

* ikut pada citarasa sendiri untuk guna apa jenis sayur pun.


BAHAN B:


5 biji cili api- dititik
1 biji bawang merah
2 biji limau nipis- ambil jus saja
3 inci lengkuas
1 inci halia
1 biji bawang putih
4 batang serai- dititik
6 helai daun limau purut
1 liter air
Sos nampla/sos sotong secukup rasa
1 sudu kecil gula

*Semua bahan boleh ditambah ikut citarasa sendiri macam pedas , masam dan masin . Kalau nak lebih kuah tambah la air lagi.

CARA MEMASAK :



1) Bersihkan semua bahan A dan potong ikut cita rasa sendiri.



2) Masukkan air dalam periuk bersama bahan B dan biar sampai kuah mendidih .

3) Masukkan semua ayam dulu dan kacau bila ayam dan masak baru la last sekali masukkan udang dan sotong , kacau sekejap sampai udang masak dan boleh la ditutup api.
ambil dari blog :- resepisedap-nennie.blogspot.com

TOMYAM POKTEK

BAHAN BAHAN
untuk 5 orang
  • Untuk 5 orang makan
  • Ketam 2 ekor
  • Udang 20 ekor - buang kulit dah belah tgh bahagian dlm
  • Sotong 5 ekor - belah 2 dah hiris pangkah sikit supaya bergulung cantik
  • Jagung muda
  • Kobis bunga
  • Lobak merah
  • Tomato
  • Bawang besar 3 biji - hiris
  • Bawang putih 3 biji - ketuk pecah
  • Halia 1/2 inci - ketuk pecah
  • Lengkuas 1/2 inci - ketuk pecah
  • Serai 3 batang - titik
  • Daun limau purut 4 helai
  • Asam keping 2 helai
  • Limau nipis
  • Cili padi 10 biji
  • Paste tomyam 4 sudu
  • Tomato puri 4 sudu
  • Daun ketumbar - untuk ditabur
  • Garam secukup rasa 
CARA MEMBUATNYA
Didihkan air di atas periuk. Masukkan paste tomyam & tomato puri. Gaul sebati dan terus masukkan bawang, halia, asam keping, lengkuas, cili pagi & serai. Terus ejas rasa - Masam/masin & pedasnya. Agak-agak puashati baru masukkan ketam, udang & sotong. Kemudian daun limau purut, tomato, lobak merah, bunga kobis & jagung muda. Sambil2 tu rasa lagi kuah tak tambah lagi apa yg patut sampai sedap. Bila sayur pun dah masak matikan api.

Dah siap sendukkan ke mangkuk hidang dan taburkan daun ketumbar yg telah dihiris tak lupa picit sikit limau nipis utk patinya

TIPS: Tujuan 'siap'kan kuah dulu untuk mengelakkan bahan2 basah overcooked.
Tomato puri - untuk nampak lebih merah dan cantik serta masam
Lengkuas/daun ketumbar - Resepi orang Thai
kalau nak pekat lagi kuah ada yg letak santan/susu cair sedikit. Try la ye

ambil dari blog : medanselera84.blogspot.com

TOMYAM 


Bahan-Bahan:
6 biji cili kering
lengkuas 1 inci
serai 3 batang di ketuk
daun limau perut (5-10 keping)
bawang holland
3 biji cili api
stok ayam satu sudu
4 biji limau nipis
santan atau krimer
garam
gula
udang
sotong
ayam
cendawan
lobak merah
jagung muda
Cara:
1. goreng cili kering hingga garing, sesudah garing tumbuk hingga agak lumat
2. masak air atas api
3. masukkan semua bahan
4. apabila mendidih masukkan santan atau pun krimer .
5. siap utk dimakan

ambil dari blog : resepi.mesra.net

Tuesday, 17 April 2012

CARA MUDAH UNTUK SIFIR

kekadang ramai juga yang susah nak ingat sifirkan lebih-lebih lagi sifir yang angkanya besar contohnya yang ada 2 digit, 3 digit or seterusnya. kat sini aku bagi cara mudah nak pada semua untuk ingat and ajar pada anak or budak-budak sekolah. aku selalu praktik kan pada budak-budak tuisyenku dulu. Alhamdullilah diaorang makin minat belajar matematik dan result diaorg pun makin bagus.