Thursday, 24 January 2013

14 minggu usia kehamilanku

alhamdullilah dah 14 minggu usia kehamilanku. semalam bersamaan 23 januari 2013, aku buat check up kali ke2 di klinik kesihatan abdul samad, johor bahru. di klinik, aku kena cek darah 2kali, dan juga minum air gula. nasiblah air gula yang aku minum tu tak berapa manis, boleh masuk tekak. aku dapat air glukosa. nasib tak muntah, kalo tak kena minum lagi sekali. kat sini, umur 25 tahun ke atas yang mengandung wajib minum air gula untuk cek kencing manis. yang lain macam biasalah, kena timbang, ambil darah untuk cek hemoglobin, cek tekanan darah tinggi  dan jumpa doktor. yang lain okey, tapi hemoglobin aku je yang rendah, 10.2. patutnya kena 11 ke atas, baru okey. almaklumlah ubat yg doktor swasta bagi aku dah habis. aku cakap ngan doktor pasal ubat tu, doktor tu cakap teruskan ambil ubat tu, sebabnya ianya sangat bagus. ubat yang aku cakap tu ialah IBEREC FOLIC. kalau nak tau dia punya kelebihan korang google je. ianya amat baik untuk diri kita dan juga baby. erm..... pengalaman aku setakat ni, sejak dah masuk 3 bulan kandungan ni, keraplah muntah. kekadang apa yang aku makan keluar balik. aku harap taklah lama sangat. aku kena kuatkan diri, sebabnya aku 2 minggu sekali akan pergi shah alam, ada kelas kat sana. suami pula takde sisi sebab kursus di PD selama 6 bulan.

4 comments:

  1. take care mommy to be.. jelesnya..huhu

    ReplyDelete
  2. area jb katne ek klinik swasta nk cek yg elok? xtau sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba gi cek kat klinik biosucinas bandar baru uda

      Delete
  3. beza 1 minggu je ngn kiter...hehhee.....

    ReplyDelete